Skarby

Poszukiwania skarbów

Poszukiwanie skarbów to jedna z najbardziej wymagających i nagradzanych czynności w Ultimie Online. Sześć poziomów trudności map gwarantuje nam ciekawą przygodę oraz niezapomnianą zabawę w świecie Nelderim. Wraz ze wzrostem naszych umiejętności będziemy mogli odnajdywać coraz to lepsze skrzynie – począwszy od prostego pierwszego poziomu, po niesamowicie trudny poziom szósty.

Od czego zacząć?

Pierwsze co musimy zrobić, to ściągnąć ze strony mapę do kartografii (Niezbędną do poprawnego odczytania mapy skarbu!) – multimap.zip i rozpakować ją do katalogu Ultimy Online, zastępując stary plik.

Bardzo przydatnym programem, bez którego ciężko nam będzie się obejść jest UO Auto-Map.
Po jego zainstalowaniu (W razie problemów z instalacją pomoże nam dział automapa na stronie), należy ściągnąć lokacje skarbów i rozpakować je do folderu Auto Mapy.
Następnie, po odpaleniu UOAM musimy oznaczyć haczyk przy Skarbach (Map -> Additional Settings -> Files). W tym momencie na mapie powinny pojawić się skarby oznaczone niebieskimi kropkami.

Mapy skarbów

Gdy już mamy zainstalowane powyższe pliki, możemy przejść do następnej części. Aby odnaleźć lokację, gdzie zakopana jest skrzynia, potrzebna nam będzie mapa skarbu:

Podział map

Mapy skarbów dzielą się na 6 poziomów – im wyższy poziom tym więcej złota oraz magicznych przedmiotów (biżuterii, zbroi, ubrań oraz broni) możemy znaleźć w wykopanej przez nas skrzyni.

  •   Poziom 1 – Plainly Drawn

Złoto: 1000gp
Magiczne przedmioty: 5
Zwoje czarów: 4
Klejnoty: 3
Składniki: około 150

Można ją znaleźć w ciałach następujących potworów (około 1% szansy):
Żywiolak Agapitu (Agapite Elemental), Żywiolak Wody (Air Elemental), Żywiołak Brązu (Bronze Elemental), Żywiołak Miedzi (Copper Elemental), Dark Guardian, Żywiolak Matowej Miedzi (Dull Copper Elemental), Żywiolak Ziemi (Earth Elemental), Gargulec Niewolnik (Enslaved Gargoyle), Ettin, Zly Mag (Evil Mage), Ognisty Gargulec (Fire Gargoyle), Snieżny Troll (Frost Troll), Gargulec (Gargoyle), Gazer, Żywiołak Złota (Golden Elemental), Jaszczuroludzie (Lizardman), Mumia (Mummy), Ogr (Ogre), Mściciel Ophidian (Ophidian Enforcer), Wojownik Ophidian (Ophidian Warrior), Ork (Orc), Lord Orków (Orcish Lord), Mag Orków (Orcish Mage), Wąż Morski (Sea Serpent), Żywiolak Cienistej Stali (Shadow Iron Elemental), Wojownik Terethan (Terathan Warrior), Troll, Żywiołak Valorytu (Valorite Elemental), Żywiołak Verytu (Verite Elemental)

  •   Poziom 2 – Expertly Drawn

Złoto: 2000gp
Magiczne przedmioty: 10
Zwoje czarów: 8
Klejnoty: 6
Składniki: około 300

Można ją znaleźć w ciałach następujących potworów (około 1% szansy):
Żywiołak Trucizny (Acid Elemental), Dark Guardian, Głębinowy Wąż Morski (Deep Sea Serpent), Smocze Piskle (Drake), Lord Złych Magów (Evil Mage Lord), Żywiołak Ognia (Fire Elemental), Ophidian Apprentice Mage, Ophidian Justicar, Szaman Ophidian (Ophidian Shaman), Ophidian Zealot, Mag Szczuroczłeków (Ratman Mage), Żniwiarz (Reaper), Wąż Morski (Sea Serpent), Żywiołak Śniegu (Snow Elemental), Kamienny Gargulec (Stone Gargoyle), Żywiołak Wody (Water Elemental), Wywerna (Wyvern)

  •   Poziom 3 – Adeptly Drawn

Złoto: 3000gp
Magiczne przedmioty: 15
Zwoje czarów: 12
Klejnoty: 9
Składniki: około 450

Można ją znaleźć w ciałach następujących potworów (około 1% szansy):
Lodowy Lord Ogrów (Arctic Ogre Lord), Cyklop (Cyclopian Warrior), Dark Guardian, Juka Mag (Juka Mage), Mniejszy Hiryu (Lesser Hiryu), Licz (Lich), Meer Mag (Meer Mage), Lord Ogrów (Ogre Lord), Mściciel Ophidian (Ophidian Avenger), Ophidian Knight-Errant, Mściciel Terathan (Terathan Avenger), Wanderer of the Void, Wojownik Yomotsu (Yomotsu Warrior)

  •   Poziom 4 – Cleverly Drawn

Złoto: 4000gp
Magiczne przedmioty: 38
Zwoje czarów: 16
Klejnoty: 12
Składniki: około 600

Można ją znaleźć w ciałach następujących potworów (około 1% szansy):
Demon (Daemon), Pożeracz Dusz (Devourer of Souls), Smok (Dragon), Ifryt (Efreet), Starszy Gazer (Elder Gazer), Ice Fiend, Kraken, Lord liczy (Lich Lord), Oni, Ophidian Matriarch, Piaskowy Wir (Sand Vortex), Serpentine Dragon, Terathan Matriarch, Wanderer of the Void, Snieżny Wyrm (White Wyrm)

  •   Poziom 5 – Deviously Drawn

Złoto: 5000gp
Magiczne przedmioty: 50
Zwoje czarów: 20
Klejnoty: 15
Składniki: około 750

Można ją znaleźć w ciałach następujących potworów (około 1% szansy):
Prastary Licz (Ancient Lich), Prastary Wyrm (Ancient Wyrm), Balron, Barracoon the Piper, Betrayer, Żywiołak Krwi (Blood Elemental), Ethereal Warrior, Lord Oaks, Meer Eternal, Mephitis, Neira the Necromancer, Żywiołak Trucizny (Poison Elemental), Rikktor, Gnijące Zwłoki (Rotting Corpse), Semidar, Serado the Awakened, Wyrm Cienia (Shadow Wyrm), Silvani, Skeletal Dragon, Succub (Succubus), Tytan (Titan), Yamandon

  •   Poziom 6 – Ingeniously Drawn

Złoto: 6000gp
Magiczne przedmioty: 60
Zwoje czarów: 23
Klejnoty: 18
Składniki: około 900
+ 1 artefakt !

Można ją znaleźć w ciałach następujących potworów (około 1% szansy): Prastary Wyrm – Paragon (Paragon Ancient Wyrm), Balron – Paragon, Betrayer – Paragon, Żywiołak Krwi – Paragon (Paragon Blood Elemental), Ethereal Warrior – Paragon, Meer Eternal – Paragon, Żywiołak Trucizny- Paragon (Paragon Poison Elemental), Gnijące zwłoki – Paragon (Paragon Rotting Corpse), Kościany Smok – Paragon (Paragon Skeletal Dragon), Succub – Paragon (Paragon Succubus), Titan – Paragon

Umiejętności

Niestety samo posiadanie map nie robi z nas prawdziwych poszukiwaczy skarbów. Ta profesja, jak każda inna, wymaga od nas poświęcenia wiele godzin na naukę odpowiednich umiejętności.

Należą do nich: kartografia, gornictwo, wykrywanie niewidzialnych, usuwanie pułapek, otwieranie zamków.

• Kartografia (Cartography)

Umiejętność ta jest niezbędna do odczytania mapy skarbu – im więcej mamy kartografii, tym trudniejsze mapy możemy rozszyfrować.
Możemy ją ćwiczyć na dwa sposoby.

Pierwszym z nich jest tworzenie map (Local, City, Sea, World).
Potrzebne rzeczy, do ich wyrobu (pióro, czyste zwoje lub mapy) znajdziemy u NPC – kartografa, któremu również będziemy mogli sprzedać to co nam wyjdzie.


Drugim sposobem ćwiczenia umiejętności jest odczytywanie znalezionych przez nas map.

– Po najechaniu myszką na mapę, pokaże nam się jej poziom.
– Klikając dwukrotnie na mapę, próbujemy ją odczytać.

Wymagany poziom umiejętności do odczytania mapy: 

  •   Plainly Drawn – 27% 
  •   Expertly Drawn – 71% 
  •   Adeptly Drawn – 81%
  •   Cleverly Drawn – 91%
  •   Deviously Drawn – 100%
  •   Ingeniously Drawn – 100%


Nadszedł czas aby porównać odczytaną przez nas mapę z Auto-Mapą i znaleźć współrzędne skarbu.
Na pierwszy rzut oka może wydawać się to trudne, ale po jakimś czasie, gdy poznamy dokładnie mapę Nelderim, powinniśmy bez problemu wyszukiwać wyróżniające się szczegóły i kojarzyć lokacje.
Czasem Auto-Mapę należy obrócić, używając opcji tilt (ctrl+t).
Bardzo przydatna jest również opcja powiększania (prawy klik na mapę -> Zoom -> X).

Przykład:


Mapa skarbu:


Auto-Mapa:


• Kopanie (Mining)

Skarb może być wykopany tylko przez osobę, która odczytała mapę.

W odnalezieniu miejsca, w którym zakopana jest skrzynia, pomoże nam umiejętność kopania.
Aby wykopać skarb potrzeba nam kilofa lub łopaty.


Używamy któregoś z tych narzędzi na odczytaną wcześniej mapę, a potem na miejsce gdzie chcemy kopać.
Po chwili dostaniemy którąś z następujących wiadomości:

„You dig and dig, but do not find any treasure”
Nie ma skarbu na tym polu.

„You dig and dig, but no treasure seems to be here”
Jesteś blisko skarbu, lecz nie na tyle by go wykopać.

„You stop digging because something is directly on top of the treasure chest”.
Ktoś/coś stoi na miejscu, gdzie kopiesz.

Jeśli kopiemy we właściwym miejscu, po chwili powinna pojawić się skrzynia.

Należy pamiętać, że umiejętność kopania nie jest koniecznie potrzebna do wykopania skarbu, jednak może nam ona znacznie pomóc. 

  •   0 – 50.9%: Możesz kopać o 1 pole od skarbu.
  •   51.0 – 80.9%: Możesz kopać o 2 pola od skarbu.
  •   81.0 – 99.9%: Możesz kopać o 3 pola od skarbu.
  •   100%: Możesz kopać o 4 pola od skarbu.


Po wykopaniu skarbu, mapa dostaje podpis „Completed by imię gracza”.

Skrzynie zazwyczaj strzeżone są przez 12-15 potworów, których siła zależy od poziomu mapy.
Pojawiają się one zaraz po wykopaniu skrzyni oraz przy wyciąganiu z niej przedmiotów. Należy być zatem bardzo ostrożnym, szczególnie przy wyższych poziomach map.

Potwory pilnujące skrzyń:

  •   Plainly Drawn:

Nietoperze Wampiry (Mongbats), Szczuroczłeki (Ratmen), Bezgłowi (Headless Ones), Szkielety (Skeletons), Zombie (Zombies)

  •   Expertly Drawn:

Magowie Orków (Orc Mages), Gargulce (Gargoyles), Gazery (Gazers), Ogary Piekieł (Hellhounds), Żywioły Ziemi (Earth Elementals)

  •   Adeptly Drawn:

Licze (Liches), Lord Ogry (Ogre Lords), Tarantule (Dread Spiders), Żywioły Powietrza (Air Elementals), Żywioły Ognia (Fire Elementals)

  •   Cleverly Drawn:

Tarantule (Dread Spiders), Lord Licze (Lich Lords), Demony (Daemons), Starsze Gazery (Elder Gazers), Lord Ogry (Ogre Lords)

  •   Deviously Drawn:

Lord Licze (Lich Lords), Demony (Daemons), Starsze Gazery (Elder Gazers), Żywiolaki Trucizny (Poison Elementals), Żywiołaki Krwi (Blood Elementals)

  •   Ingeniously Drawn:

Prastary Wyrm (Ancient Wyrm), Balron, Żywiołak Krwi (Blood Elemental), Żywiołak Trucizny (Poison Elemental), Tytan (Titan)

Jeśli nie chcesz marnować miejsca w skillcapie na umiejętności wykrywanie niewidzialnych oraz usuwanie pułapek, przejdź od razu do punktu: Otwieranie zamków.


• Wykrywanie niewidzialnych (Detect Hidden) 

Gdy wykopiemy już skarb i pozbędziemy się obstawy, sprawdzamy czy skrzynia nie jest zabezpieczona pułapką.


Aby wykryć pułapkę, używamy umiejętności wykrywanie niewidzialnych na skrzynię. Gdy czynność została wykonana pomyślnie, pokaże nam się napis: trapped.
Rodzaj pułapki zależy od koloru tego napisu: 

  •   Fioletowy napis oznacza pułapkę eksplozji
  •   Niebieski napis oznacza pułapkę w postaci strzały, bądź strzały i eksplozji
  •   Zielony napis oznacza pułapkę w postaci trucizny, trucizny i strzały, trucizny i eksplozji lub trucizny, strzały i eksplozji

• Usuwanie pułapek (Remove Trap)

Skrzynię możemy rozbroić, nie wykrywając wcześniej pułapki. Należy jednak pamiętać, że potrzebne jest co najmniej 50% umiejętności wykrywania niewidzialnych do pomyślnego usunięcia pułpaki.

Gdy już wykryliśmy pułapkę, pora ją usunąć.
Aby to zrobić należy użyć umięjętności usuwanie pułapek na wybraną skrzynię.

– Gdy czynność się nie powiedzie, jest duża szansa, że pułapką się uruchomi.
– Pułapkę łatwiej jest usunąć, gdy nie mamy na sobie rękawic.

• Otwieranie zamków (Lockpicking)

Teraz musimy jakoś otworzyć, wykopaną skrzynię.

Wymagany % otwierania zamków do otworzenia skrzyni: 

  •   Plainly Drawn – 36% *
  •   Expertly Drawn – 76% **
  •   Adeptly Drawn – 84%
  •   Cleverly Drawn – 92%
  •   Deviously Drawn – 100%
  •   Ingeniously Drawn – 100%

* – Skrzynię można również otworzyć czarem unlock, mając co najmniej 50% magery.
** – Skrzynię można również otworzyć czarem unlock, mając co najmniej 100% magery.

Do otwarcia skrzyni potrzebujemy wytrycha:


Po jego użyciu dostaniemy którąś z następujących wiadomości:
„The lock quickly yields to your skill”
Skrzynia została otwarta.

„You are unable to open the lock”
Nie udało się otworzyć skrzyni.

„You broke the lockpick”
Wytrych został zniszczony. Nie udalo się otworzyć skrzyni.

„You don’t know how the lock can be manipulated”
Nie masz szans na otwarcie tej skrzyni.


Jeśli nie rozbrajaliśmy wcześniej pułapki, używajać umiejętności wykrywania niewidzialnych oraz usuwania pułapek, możemy to zrobić teraz, gdy skrzynia jest już otwarta.
Rzucamy na nią czar Telekinesis, pamiętając przy tym by zachować bezpieczną odległość.

Każdy kto próbuje wyjąć przedmiot ze skrzyni dostaje status kryminalisty. Nie tyczy się to gracza, który wykopał skarb oraz pozostałych osób, ktore są z nim w jednej drużynie.


Teraz już tylko pozostaje nam cieszyć się skarbem. 😉