Chociaż podlewać kwiaty potrafi każdy, profesja zielarza okazuje się trudniejszą, niż by się to mogło wydawać kucharzom, alchemikom i magom korzystającym z dobrodziejstw tego rzemiosła. Znajomość miejsc i przedmiotów, z których można pozyskać składniki o specjalnych własnościach jest wiedzą równie ważną i przydatną jak ta dotycząca czasu, miejsca i sposobu sadzenia oraz pielęgnacji bardziej pospolitych ziół uprawnych.
Używanie umiejętności
Umiejętność Zielarstwa zasadniczo obejmuje dwa osobne zagadnienia, jakimi są: uprawa roślin, oraz zbieractwo. W każdym z przypadków użycie umiejętności polega na wykorzystywaniu różnego rodzaju przedmiotów związanych z różnymi reagentami.
Uprawa roślin – przedmiotami charakterystycznymi dla tej gałęzi wiedzy są:
- Szczepka – wsadzana do gleby o odpowiedniej jakości pozwala wyhodować krzaczki nowych roślin. Może być pozyskana podczas zbierania plonów.
- Krzak rośliny – można je znaleźć w lasach lub na polu uprawnym. Po osiągnięciu pełnej dojrzałości można zebrać zeń plon.
- Plon – świeżo zebrane zioło wymagające późniejszej obróbki za pomocą sztyletu w celu uzyskania końcowego reagentu.
Zbieractwo – przedmioty odpowiadające tej dziedzinie to:
- Źródła surowców – czyli różnego rodzaju przedmioty, z których można pobierać substancje do produkcji reagentów. Występują w różnych miejscach na mapie.
- Surowce – zebrane do plecaka półprodukty, które po obróbce za pomocą sztyletu stanowią przydatny reagent.
Używanie wymienionych przedmiotów jest intuicyjne – polega na kliknięciu w nie, tudzież ich pocięciu dowolnym ostrzem.
Każda pojedyncza czynność wykonywana w procesie uzyskiwania reagentów wymaga pewnego poziomu umiejętności i może zakończyć się niepowodzeniem, które może oznaczać utratę przedmiotu. Szansa na powodzenie zależna jest od wartości umiejętności Zielarstwo co odzwierciedlają poniższe wzory:
Szansa na zebranie plonu = Zielarstwo %
Ilość zebranego plonu = Zielarstwo / 100 * 12
Ilość reagentu z pojedynczego plonu = 2
Szansa na pozyskanie szczepki = 10% + (Zielarstwo – 40) / 60 * 20%
Szansa na posadzenie szczepki = (Zielarstwo – 80) / 20 * 100%
(Przy czym sadzenie szczepki wymaga minimum 90 Zielarstwa)
Zależności w zbieractwie wyglądają analogicznie jak dla roślin.
Nieudane zebranie plonu z rośliny nie powoduje zniszczenie krzaczka jeśli postać ma poniżej 40% umiejętności.
Teren uprawny
Kiełkujące szczepki roślin potrzebują wyjątkowo żyznej gleby, aby przetrwać, toteż uprawa ziół możliwa jest tylko na odpowiednim gruncie. Przykład takiego terenu zaprezentowany jest na poniższym rysunku:

Możliwe do pozyskania zioła:
- Wilcza jagoda
- Czosnek
- Mandragora
- Krwawy mech
- Żeń-szeń
Reagenty uzyskiwana drogą zbieractwa:
- Kryształ trucizny
- Skrzydła nietoperza
- Grobowy pył
- Surówka
- Krew demona
- Pajęczyna
- Siarka
- Czarna perła (sieć do połowu małż tworzy majster)
Nauka
Czynności powodujące przyrost umiejętności:
- Sadzenie szczepki
- Zbieranie plonu z krzaka
- Obróbka plonów (do 90%)
- Zbieranie źródeł surowców
- Obróbka surowców (do 90%)
Nauczyciel:
Mag, Alchemik