Chociaż podlewać kwiaty potrafi każdy, profesja zielarza okazuje się trudniejszą, niż by się to mogło wydawać kucharzom, alchemikom i magom korzystającym z dobrodziejstw tego rzemiosła. Znajomość miejsc i przedmiotów, z których można pozyskać składniki o specjalnych własnościach jest wiedzą równie ważną i przydatną jak ta dotycząca czasu, miejsca i sposobu sadzenia oraz pielęgnacji bardziej pospolitych ziół uprawnych.
Używanie umiejętności
Umiejętność Zielarstwa zasadniczo obejmuje dwa osobne zagadnienia, jakimi są: uprawa roślin, oraz zbieractwo. W każdym z przypadków użycie umiejętności polega na wykorzystywaniu różnego rodzaju przedmiotów związanych z różnymi reagentami.
Uprawa roślin – przedmiotami charakterystycznymi dla tej gałęzi wiedzy są:
- Szczepka – wsadzana do gleby o odpowiedniej jakości pozwala wyhodować krzaczki nowych roślin. Może być pozyskana podczas zbierania plonów.
- Krzak rośliny – można je znaleźć w lasach lub na polu uprawnym. Po osiągnięciu pełnej dojrzałości można zebrać zeń plon.
- Plon – świeżo zebrane zioło wymagające późniejszej obróbki za pomocą sztyletu w celu uzyskania końcowego reagentu.
Zbieractwo – przedmioty odpowiadające tej dziedzinie to:
- Źródła surowców – czyli różnego rodzaju przedmioty, z których można pobierać substancje do produkcji reagentów. Występują w różnych miejscach na mapie.
- Surowce – zebrane do plecaka półprodukty, które po obróbce za pomocą sztyletu stanowią przydatny reagent.
Używanie wymienionych przedmiotów jest intuicyjne – polega na kliknięciu w nie, tudzież ich pocięciu dowolnym ostrzem.
Każda pojedyncza czynność wykonywana w procesie uzyskiwania reagentów wymaga pewnego poziomu umiejętności i może zakończyć się niepowodzeniem, które może oznaczać utratę przedmiotu. Szansa na powodzenie zależna jest od wartości umiejętności Zielarstwo co odzwierciedlają poniższe wzory:
Szansa na zebranie plonu = Zielarstwo %
Ilość zebranego plonu = Zielarstwo / 100 * 12 (+15%, gdy postać ma 100 Zielarstwa)
Ilość reagentu z pojedynczego plonu = 2 (+5%, gdy postać ma 100 Zielarstwa)
Szansa na pozyskanie szczepki = zależnie od poziomu zielarstwa 1%-30%
Szansa na posadzenie szczepki = zależnie od poziomu zielarstwa 20%-100%
Zależności w zbieractwie wyglądają analogicznie jak dla roślin.
Możliwe do pozyskania zioła:
- Wilcza jagoda
- Czosnek
- Mandragora
- Krwawy mech
- Żeń-szeń
Reagenty uzyskiwana drogą zbieractwa:
- Kryształ trucizny
- Skrzydła nietoperza
- Grobowy pył
- Surówka
- Krew demona
- Pajęczyna
- Siarka
- Czarna perła (sieć do połowu małż tworzy majster)
Nauka
Czynności powodujące przyrost umiejętności:
- Sadzenie szczepki
- Zbieranie plonu z krzaka
- Obróbka plonów
- Zbieranie źródeł surowców
- Obróbka surowców
Uprawy
System upraw polega na sadzeniu warzyw, które wykorzystywane mogą być m.i. jako składnik do produkcji potrawek i wywarów. Wszystkie nasiona i ogrody można zakupić u NPC Rolnik, którego można znaleźć w wioskach Nelderim.
Poniżej zbiór ifnormacji dotyczących zarówno ziół jak i warzyw:
- każdy udany zbiór daje szansę na pozyskanie szczepki/nasiona (mozna wiele nasion z jednego krzaka zebrac, tj. potencjalnie, jesli szansa na nasiono jest duża, a na zniszczenie krzaka mała)
- można sadzić na trawie, w lesie, dżungli, ogrodzie (na śniegu nie)
- nie można sadzić jeśli jakikolwiek static jest w danym miejscu na mapie (np. kamyk, paproć, grzyb, jakakolwiek ozdoba)
- można sadzić dowolnie gęsto obok siebie rośliny
- ziolo wie kto je sadził, jak ktoś inny zbiera plon to może dostać krima (o ile ten kto sadził nie jest redem itp)
- animacja zbierania plonu trwa jakoś ponad sekundę lub dwie; nie da się zbierać kilku naraz
- rośliny ze spawnera pojawiajace sie na mapie są odrazu dojrzałe i obfite (dojrzewanie dotyczy tylko roślinki posadzonej ze szczepki)
- nieudane zbiór plonu (z powodu niskiego skilla) nie zabija krzaka
- udany zbiór plonu zabija krzak z szansą 15%
- udany zbiór plonu może dać szczepkę/nasiono z szansą skalowaną względem skilla (max 15% przy 100 zielarstwa);
- warzywa mają 5x mniejszą szansę na otrzymanie nasionka niż zioła
- warzywa (w tym len) nie wymagają w tym momencie skilla
- postać 100 skilla ma bonus: +15% plonu z krzaka, +5% reagentu przy obieraniu surowych plonó w plecaku
- dojrzewanie rośliny 3h; następnie respawn krzaka:
- zioła 12 plonu na godzine (surowy produkt z któego powstają 2 reagenty (oraz bonus z GM skilla)), czyli 24 reagenta bez bonusów;
- warzywa 6 plonu na godzine (gotowy produkt);
Odżywianie roślin:
- świnia/krowa/byk/kurczak/owca/gaman – co 4 minuty zostawia na ziemi niespodziankę
- niespodzianki można zapakować do “wiadra na nawóz” za pomocą specjalnej “szufli” (oba przedmioty mozna kupic u npc, lub stworzyc majstrem)
- mając trochę niespodzianek w “wiadrze na nawóz” można dodać siana, aby utworzyć w nim nawóz
- jedno wiadro ma pojemność max 200 niespodzianek; ile mamy w wiadrze, tyle roślin można podlać
- wiadrem zawierającym nawóz można podlać roślinę (w dowolnym stadium jej cyklu życia)
- roślina wzmocniona nawozem daje więcej plonu:
- zioła dadzą 14 zamiast 12 plonu w godzinę
- warzywa dadzą 7 zamiast 6 plonu w godzinę
Grzyby
Zielarz zamiast roślin może alternatywnie zbierać grzyby. Każdy rodzaj grzyba jest odpowiednikiem jednego z ziół. Reagenty uzyskane po zbiorze i obróbce grzybów można stosować jako zamienniki wszędzie tam, gdzie potrzebne są zioła (alchemia, magia, inskrypcja, itp).
Zastosowanie grzybów:
- suszony muchomor jest zamiennikiem wilczej jagody
- suszona żagwica jest zamiennikiem żeńszenia
- suszona łysiczka jest zamiennikiem mandragory
- suszony boczniak jest zamiennikiem czosnku
Nauczyciel:
Mag, Alchemik (nazwane Dedukcja)