Zielarstwo

Chociaż podlewać kwiaty potrafi każdy, profesja zielarza okazuje się trudniejszą, niż by się to mogło wydawać kucharzom, alchemikom i magom korzystającym z dobrodziejstw tego rzemiosła. Znajomość miejsc i przedmiotów, z których można pozyskać składniki o specjalnych własnościach jest wiedzą równie ważną i przydatną jak ta dotycząca czasu, miejsca i sposobu sadzenia oraz pielęgnacji bardziej pospolitych ziół uprawnych.

Używanie umiejętności

Umiejętność Zielarstwa zasadniczo obejmuje dwa osobne zagadnienia, jakimi są: uprawa roślin, oraz zbieractwo. W każdym z przypadków użycie umiejętności polega na wykorzystywaniu różnego rodzaju przedmiotów związanych z różnymi reagentami.

Uprawa roślin – przedmiotami charakterystycznymi dla tej gałęzi wiedzy są:

  • Szczepka – wsadzana do gleby o odpowiedniej jakości pozwala wyhodować krzaczki nowych roślin. Może być pozyskana podczas zbierania plonów.
  • Krzak rośliny – można je znaleźć w lasach lub na polu uprawnym. Po osiągnięciu pełnej dojrzałości można zebrać zeń plon.
  • Plon – świeżo zebrane zioło wymagające późniejszej obróbki za pomocą sztyletu w celu uzyskania końcowego reagentu.

Zbieractwo – przedmioty odpowiadające tej dziedzinie to:

  • Źródła surowców – czyli różnego rodzaju przedmioty, z których można pobierać substancje do produkcji reagentów. Występują w różnych miejscach na mapie.
  • Surowce – zebrane do plecaka półprodukty, które po obróbce za pomocą sztyletu stanowią przydatny reagent.

Używanie wymienionych przedmiotów jest intuicyjne – polega na kliknięciu w nie, tudzież ich pocięciu dowolnym ostrzem.


Każda pojedyncza czynność wykonywana w procesie uzyskiwania reagentów wymaga pewnego poziomu umiejętności i może zakończyć się niepowodzeniem, które może oznaczać utratę przedmiotu. Szansa na powodzenie zależna jest od wartości umiejętności Zielarstwo co odzwierciedlają poniższe wzory:

Szansa na zebranie plonu = Zielarstwo %

Ilość zebranego plonu = Zielarstwo / 100 * 12 (+15%, gdy postać ma 100 Zielarstwa)

Ilość reagentu z pojedynczego plonu = 2 (+5%, gdy postać ma 100 Zielarstwa)

Szansa na pozyskanie szczepki = zależnie od poziomu zielarstwa 1%-30%

Szansa na posadzenie szczepki = zależnie od poziomu zielarstwa 20%-100%

Zależności w zbieractwie wyglądają analogicznie jak dla roślin.

Możliwe do pozyskania zioła:

  • Wilcza jagoda
  • Czosnek
  • Mandragora
  • Krwawy mech
  • Żeń-szeń

Reagenty uzyskiwana drogą zbieractwa:

  • Kryształ trucizny
  • Skrzydła nietoperza
  • Grobowy pył
  • Surówka
  • Krew demona
  • Pajęczyna
  • Siarka
  • Czarna perła (sieć do połowu małż tworzy majster)

Nauka

Czynności powodujące przyrost umiejętności:

  • Sadzenie szczepki
  • Zbieranie plonu z krzaka
  • Obróbka plonów
  • Zbieranie źródeł surowców
  • Obróbka surowców

Uprawy

System upraw polega na sadzeniu warzyw, które wykorzystywane mogą być m.i. jako składnik do produkcji potrawek i wywarów. Wszystkie nasiona i ogrody można zakupić u NPC Rolnik, którego można znaleźć w wioskach Nelderim.

U rolnika można zakupić nasiona i ogrody
Nasiona sadzimy w ogrodzie
Ogrody można umieścić w na terenie domku

Poniżej zbiór ifnormacji dotyczących zarówno ziół jak i warzyw:

  • każdy udany zbiór daje szansę na pozyskanie szczepki/nasiona (mozna wiele nasion z jednego krzaka zebrac, tj. potencjalnie, jesli szansa na nasiono jest duża, a na zniszczenie krzaka mała)
  • można sadzić na trawie, w lesie, dżungli, ogrodzie (na śniegu nie)
  • nie można sadzić jeśli jakikolwiek static jest w danym miejscu na mapie (np. kamyk, paproć, grzyb, jakakolwiek ozdoba)
  • można sadzić dowolnie gęsto obok siebie rośliny
  • ziolo wie kto je sadził, jak ktoś inny zbiera plon to może dostać krima (o ile ten kto sadził nie jest redem itp)
  • animacja zbierania plonu trwa jakoś ponad sekundę lub dwie; nie da się zbierać kilku naraz
  • rośliny ze spawnera pojawiajace sie na mapie są odrazu dojrzałe i obfite (dojrzewanie dotyczy tylko roślinki posadzonej ze szczepki)
  • nieudane zbiór plonu (z powodu niskiego skilla) nie zabija krzaka
  • udany zbiór plonu zabija krzak z szansą 15%
  • udany zbiór plonu może dać szczepkę/nasiono z szansą skalowaną względem skilla (max 15% przy 100 zielarstwa);
  • warzywa mają 5x mniejszą szansę na otrzymanie nasionka niż zioła
  • warzywa (w tym len) nie wymagają w tym momencie skilla
  • postać 100 skilla ma bonus: +15% plonu z krzaka, +5% reagentu przy obieraniu surowych plonó w plecaku
  • dojrzewanie rośliny 3h; następnie respawn krzaka:
  • zioła 12 plonu na godzine (surowy produkt z któego powstają 2 reagenty (oraz bonus z GM skilla)), czyli 24 reagenta bez bonusów;
  • warzywa 6 plonu na godzine (gotowy produkt);

Odżywianie roślin:

  • świnia/krowa/byk/kurczak/owca/gaman – co 4 minuty zostawia na ziemi niespodziankę
  • niespodzianki można zapakować do “wiadra na nawóz” za pomocą specjalnej “szufli” (oba przedmioty mozna kupic u npc, lub stworzyc majstrem)
  • mając trochę niespodzianek w “wiadrze na nawóz” można dodać siana, aby utworzyć w nim nawóz
  • jedno wiadro ma pojemność max 200 niespodzianek; ile mamy w wiadrze, tyle roślin można podlać
  • wiadrem zawierającym nawóz można podlać roślinę (w dowolnym stadium jej cyklu życia)
  • roślina wzmocniona nawozem daje więcej plonu:
    • zioła dadzą 14 zamiast 12 plonu w godzinę
    • warzywa dadzą 7 zamiast 6 plonu w godzinę


Grzyby

Zielarz zamiast roślin może alternatywnie zbierać grzyby. Każdy rodzaj grzyba jest odpowiednikiem jednego z ziół. Reagenty uzyskane po zbiorze i obróbce grzybów można stosować jako zamienniki wszędzie tam, gdzie potrzebne są zioła (alchemia, magia, inskrypcja, itp).
Zastosowanie grzybów:

  • suszony muchomor jest zamiennikiem wilczej jagody
  • suszona żagwica jest zamiennikiem żeńszenia
  • suszona łysiczka jest zamiennikiem mandragory
  • suszony boczniak jest zamiennikiem czosnku


Nauczyciel:
Mag, Alchemik (nazwane Dedukcja)