Nelderim DevBlog #22

22 DevBlog w 2022 roku…, jeśli patrzeć na liczby, to ten DevBlog skupia się właśnie na liczbach: procenty, FPSy, Mbps’y, ładunki, milisekundy oraz ilości szarych ekranów po śmierci podczas testów i chusteczek do otarcia łez podczas poprawiania błędów i szukania rozwiązań istniejących problemów.

Jeśli kręci Cię to, no to nie pozostaje nam nic innego, jak tylko zaprosić do lektury! 🙂

Wideo ostre jak maczeta

Ci którzy śledzą naszą twórczość na YouTube zapewnie doskonale wiedzą, że do tej pory nasze nagrania z eventów nie cechowały się najlepszą jakością, ale nadchodzą lepsze czasy 🙂

Do tej pory nagrywaliśmy z wykorzystaniem narzędzia OBS na domyślnych ustawieniach i efekty jakie były doskonale widać.

Na początku próbowaliśmy zmieniać tylko podstawowe parametry nagrywania lecz nie dało to praktycznie żadnego efektu, poza zwiększeniem rozmiaru nagrań.

Postanowiliśmy dokładnie zgłębić temat nagrywania i przetestowaliśmy każdy parametr w OBS i wypróbowaliśmy wiele przeróżnych kombinacji, żeby uzyskać jak najwyższą jakość nagrań.

Po kilku godzinach testów i dziesiątkach, bądź nawet setkach prób nie udało nam się osiągnąć zadowalających efektów i postanowiliśmy poszukać innego programu.

Na pierwszy ogień poszedł Xbox Game Bar wbudowany w system Windows, lecz szybko okazało się, że jest bardzo ograniczony, a nagrania są bardzo podobne do tych z OBS.

Następne wypróbowaliśmy narzędzie Nvidia Shadowplay i ostatecznie okazało się strzałem w dziesiątkę.

Na domyślnych ustawieniach jakość wideo była dużo lepsza niż z pozostałych programów, jednakże niemożliwe jest przechwytywanie samego okna ClassicUO z powodu braku kompatybilności, a dodatkowo rozmiar nagrań był większy niż z innych programów.

Problem większego rozmiaru rozwiązaliśmy bardzo szybko, ograniczając bitrate nagrań z 30 do 15 Mbps, jest to nawet z zapasem, ponieważ YouTube kompresuje nagrania 1080p 60fps do około 12Mbps.

Oczywiście sprawdziliśmy na własne oczy czy jest jakaś różnica między nagraniami o różnych ustawieniach jakości i jednogłośnie stwierdziliśmy, że jak nie widać różnicy to po co przepłacać 🙂

Ostatecznie udało nam się zmniejszyć rozmiar nagrań o około 30%, tak więc nasze dyski twarde pożyją trochę dłużej.

Drugi problem rozwiązaliśmy opcją, żeby Nvidia Shadowplay przechwytywała cały ekran, jednakże dążąc do perfekcji ustaliliśmy, że chcemy nagrywać wydarzenia w oknie bezramkowym (borderless), żebyś nie marnować części ekranu na bezużyteczną ramkę okna 🙂

Tutaj pojawił się kolejny problem, ponieważ Nvidia Shadowplay wybiera ekran który chce nagrywać w sposób, którego nie udało nam się rozgryźć, a ClassicUO w trybie bezramkowym było przyklejone do „pierwszego” ekranu i zmuszenie go do przejścia na ekran który chce nagrywać Shadowplay było problematyczne.

Na szczęście ClassicUO ma otwarty kod źródłowy i jego twórcy bez zastanowienia zaakceptowali naszą poprawkę, która przykleja okno bezramkowe do ekranu na który przeciągniemy okno ClassicUO.

Poniżej możecie zobaczyć już teraz jak będą prezentować się nasze nagrania z przyszłych eventów.

Przedświąteczne porządki i zrzut pomniejszych akcji

Migrowanie serwera na nowy silnik dodatkowo utrzymując ciągle obecny serwer jest dość pracochłonne.

Zmiany pojawiają się na obu wersjach serwera, pojawiają się bugi, które występują czasami tu, czasami tam, czasami wszędzie, nasz Discord jest wypchany sugestiami oraz pomysłami, które albo robimy już teraz albo są odłożone do ogromnego „kubła”, które wszyscy dobrze znamy jako „będzie na ServUO”.

Organizacja pracy oraz względny porządek to klucz do sukcesu i nadszedł czas kiedy musimy uporządkować wszystko, aby móc sprawnie dalej pracować.

Stworzyliśmy listę zmian, które musimy przenieść z obecnego serwera na ServUO i znajduje się na ten moment dokładnie 36 pozycji, a pierwotnie lista ta była dużo dłuższa.

Gdy tylko RunUO oraz ServUO będzie „zsynchronizowane” chcemy ponownie zsynchronizować również sejwy, czyli zapisy całego świata, aby dało się łatwiej migrować wszelkie zmiany na nowy silnik.

Dodatkowo czeka nas synchronizacja nowości z ServUO i tutaj też znajduje się jakieś kilkanaście zmian, jednak te zmiany jesteśmy w stanie wprowadzać praktycznie automatycznie.

Udało nam się dołożyć cegiełkę do naszego centrum sterowania serwerem i już teraz możemy zdalnie zarządzać serwerem do edycji mapy, a w fazie testów jest zarządzanie RunUO/ServUO przez przeglądarkę, z użyciem kliknięć myszą.

Apropo edycji mapy, ostatnio pozyskaliśmy umiejętność programowania w dość wiekowym języku pascal i przygotowaliśmy sobie usprawnioną wersję klienta do edycji mapy CentrED, który jak na razie „mniej crashuje”.

Jeszcze w temacie narzędzi, usprawniliśmy sobie również edytor regionów, żeby praca w nim była trochę mniej uciążliwa 😀

Czy to testy zmian na ServUO? Nie! To Chuck Test-a

Tak, wiem, że to żart z memu sprzed epoki piksela łupanego w kopalni w Ethrod, ale to co się stało przy ostatnich testach, to nie są żarty.

Tuż po zalogowaniu na serwer testowy, okazało się, że nie da się nic przetestować, gdyż mieliśmy ogromne lagi. Ping sięgał czasem 3000ms:

Przykład pingu u Levego
Przykład pingu u Kaczego, u którego stoi serwer testowy

Na lagach się nie skończyło. Parę razy serwer postanowił popełnić cyfrowe harakiri:

Po około 20-30 minutach walki z naprawianiem serwera, Kaczy zdołał postawić go na nogi, tak, że dało się zalogować, jednakże lagi nie ustąpiły. Udało się wyłączyć wszelkie niepotrzebne testowe spawnery i pójść na przetestować Przywołańce Nekromanckie na potworach. Niestety, to również się nie udało, ponieważ lagi powodowały, że nie da się leczyć, aby nie paść po kilku sekundach.

Nasze zdziwienie, że po tym screenie był widoczny szary świat, który zgotował nam demon nadchodzący z innej komnaty, było wymalowane na naszych twarzach. Szczególnie u Kaczego

Na tym etapie zdecydowaliśmy potestować samo tworzenie przywołańców w miejscu, gdzie nie ma potworów, a w akcji sprawdziliśmy je już na RunUO. Na tym nasze testy się zakończyły.

Próba ponowiona parę dni później

Do tej pory nie udało nam się znaleźć całkowitego rozwiązania problemu, jednakże, mamy nadzieję uporać się z tym jeszcze w grudniu i przetestować kolejne systemy w roku 2022.

Co nowego przynosi ServUO

Kto puścił farbę?!

Lubicie farbować ciuszki, prawda? To świetnie się składa, bo patch Stygian Abyss pozwala nam teraz tworzyć własne farbki.

Ten system dodany umożliwia ogrodnikom, kucharzom i alchemikom przekształcanie uprawianych przez graczy roślin i zbieranych jagód w naturalne barwniki. Te przedmioty są materiałami eksploatacyjnymi z ograniczonymi ładunkami.

Aby stworzyć użyteczne barwniki, gracz będzie musiał:

Gracze z umiejętnością Gotowanie lub Alchemia na poziomie co najmniej 75 potrzebują najpierw następujących przedmiotów do wykonania pigmentów:

  • Nożyce ogrodnika (wykonana przez majsterkowiczów)
  • Rośliny ozdobne
  • Pusta butelka
  • Moździerz lub patelnia

Gracze muszą ciąć rośliny ozdobne na małe kawałki za pomocą nożyc ogrodnika. Powstałe wycinki roślin zostaną umieszczone w plecaku gracza i zabarwione na ten sam kolor, co roślina ozdobna, z której pochodzą. Następnie zmiel to co wyciąłeś (w moździerzu) lub ugotuj je na patelni. Jeśli się powiedzie, pusta butelka zostanie zużyta, a butelka z pigmentem zostanie umieszczona w plecaku gracza i zabarwiona na ten sam kolor, co roślina, z której wyekstrahowano pigment.

Nożyce ogrodnika będą miały 3 opcje w menu kontekstowym, podobnie jak w przypadku łopat, gdzie gracze będą mogli określić, w jaki sposób chcą ścinać swoje rośliny:

  • Zestaw do cięcia trzciny. (do wyplatania koszy)
  • Zestaw do przycinania roślin. (do tworzenia pigmentów)
  • Zestaw do cięcia topiary. (aby stworzyć topiary)

Pigmenty bazowe i mieszanki

Domyślnie gracze mogą pozyskiwać pigmenty w 19 różnych kolorach bezpośrednio z roślin:

  • Zwykły kolor, czarno-białe zmutowane rośliny
  • 6 podstawowych kolorów (żółty, zielony, niebieski, fioletowy, czerwony, pomarańczowy)
  • 6 jasnych wersji 6 podstawowych kolorów
  • 4 rzadkie kolory z poszukiwań przyrodników (Quest może nazywać się inaczej w finalnej wersji Nelderim ServUO)

Dla wszystkich powyższych (z wyjątkiem zwykłych nasion) bezpośrednie dodanie utrwalacza koloru do tych pigmentów da barwnik o pasującym kolorze. W przypadku zwykłych nasion da bardzo jasny szarawy odcień. Mieszanie zwykłych pigmentów z normalnymi pigmentami zmieni je w pasujący jasny pigment.

Alchemicy lub Kucharze z umiejętnością równią 100 mogą uzyskać dodatkowe 16 nowych odcieni. Użycie czarnych lub białych barwników na dowolnych normalnych lub jasnych pigmentach roślinnych da unikalną nową, ciemniejszą lub jaśniejszą wersję tego odcienia. Powstałych odcieni nie można już mieszać. Gracze mogą mieszać normalne i jasne pigmenty, aby uzyskać inny kolor. Na poniższym zdjęciu górny rząd ma normalny i jasny kolor, dolny rząd jest zmieszany z bielą i zmieszany z czernią.

4 rzadkie kolory roślin z poszukiwań przyrodników (aqua, magenta, purple i fire) można również zamienić na pigmenty, ale nie można ich mieszać, a jedynie tworzyć barwniki. Mieszanie zwykłego pigmentu z dowolnymi innymi kolorami zawsze daje jasną wersję drugiego koloru.

Utrwalacz koloru

Wymagają one umiejętności gotowania lub alchemii na poziomie 75+. Wymagane składniki:

  • 1 fiolka jadu srebrnego węża
  • 1 butelka wina (od dostawców NPC)

Użycie jadu pozyskanego ze srebrnych węży (użyj fiolki z jadem na srebrnym wężu, aby zebrać jad srebrnego węża) i zmieszanie go z winem stworzy utrwalacz koloru. Następnie na pigment należy zastosować utrwalacz, zanim będzie można go użyć jako barwników.

Informacje zostały przetłumaczone ze strony UOguide i finalnie mogą one się różnić od tego co zastaniecie na Nelderim.

Podsumowanie

Możemy już nagrywać ekran w całkiem niezłej jakości, abyście byli na bieżąco z eventami mającymi miejsce jeszcze na RunUO, próbujemy poprawić stabilność ServUO. Innymi słowy cały czas do przodu, jak to mawiał pewien piłkarz (tak polecę piłkarską puentą, bo mamy mundial przecież ;] ).

Dzięki, że dotarłeś do końca tej ściany tekstu. Pozdrawiamy i widzimy się tu za 2 tygodnie!

Tags:  ,