Nelderim DevBlog #23

Ho, ho, ho, witajcie ponownie podróżnicy.

Okres przedświąteczny chyba możemy już uznać za rozpoczęty, ale to nie oznacza, że będziemy siedzieć z założonymi rękami i czekać na brodacza w czerwonym wdzianku.

Przejdźmy zatem do lektury 🙂

CentrED#

Wielu z was możliwe że kojarzy, chociażby z nazwy narzędzie o nazwie CentrED, które służy do edycji map przez wielu użytkowników jednocześnie.

Jest to jedno z trzech narzędzi, bez których zdecydowanie nie byłoby Nelderim, ponieważ wszelkie zmiany na mapie wprowadzamy właśnie z jego wykorzystaniem.

Narzędzie to powstało ponad 15 lat temu (a przynajmniej tylko tyle sięga dostępna historia), a ostatnia stabilna wersja pochodzi z roku 2012(chociaż w ostatnich miesiącach oryginalny autor, znów zaczął robić zmiany w kodzie).

Dość dziwne jest, że przez tyle lat nie powstało, żadne narzędzie, które jest w stanie dorównać CentrEDowi(istnieje CentrED+, który posiada wiele dodatkowych funkcjonalności, ale jest okrutnie zabugowany, a także na horyzoncie jest UOStudio, które jest na bardzo wczesnym etapie rozwoju).

Sami próbowaliśmy nawet spróbować usprawnić CentrEDa, ale język pascal, w którym jest napisany, jest dość dużą przeszkodą, ponieważ jest dość mocno przestarzały, a jego narzędzia programistyczne odbiegają bardzo od nowoczesnych narzędzi.

Postanowiliśmy zrobić zatem szybki eksperyment i spróbować przepisać CentrEDa, aby był bliższy dzisiejszym standardom.

Na pierwszy ogień poszła część serwerowa, ponieważ posiada dużo mniej kodu i nie posiada interfejsu graficznego, który potrafi być mocno problematyczny.

Cały proces przepisywania okazał się prostszy niż początkowo zakładaliśmy i mieliśmy większą część kodu wstępnie gotową po około trzech tygodniach pracy.

Jedynym kawałkiem, który wymagał więcej myślenia i kombinowania, był kod sieciowy, którego nie dało się po prostu przepisać, a trzeba było w dużej mierze napisać zwyczajnie od nowa.

Gdy w końcu udało nam się projekt w ogóle skompilować cały kolejny dzień poświęciliśmy na naprawianie wszelkich błędów, pomyłek i literówek, aż w końcu udało nam się osiągnąć pierwszy sukces!

Oryginalny klient CentrEDa połączył się z naszym serwerem, początkowa komunikacja odbyła się bez problemów, a sam klient jest nawet w stanie poprawnie wyświetlić niektóre dane.

Niektórzy mogą się zastanawiać, czy takie prace przypadkiem nie odkładają w czasie migracji na ServUO i odpowiedź jest i tak i nie.

Tak, bo rzeczywiście w tym czasie moglibyśmy pracować nad migracją, a nie ponieważ dobre narzędzia bardzo pomagają przy pracy, a dodatkowo taka praca przy innym projekcie pozwala nam się zresetować.

Mając pełną kontrolę nad takim narzędziem jak CentrED z pewnością wszyscy na tym skorzystamy 🙂

Powiew świeżości u bossów

Jako że ostatnie 2 tygodnie były raczej dwoma tygodniami odskoczni i eksperymentów, to postanowiliśmy poświęcić trochę czasu na rozwój serwera i wypróbować pomysł, który od dawna chodził nam po głowach.

Pomysłem tym są specjalne ataki kierunkowo-obszarowe u bossów, które są odpowiednio wcześniej oznaczane i wymagają interakcji od gracza.

W założeniu ma to dodać dynamiki do walki z bossami i będzie wymagać trochę więcej ruchu od graczy.

Na razie jesteśmy na etapie poszukiwań, a pierwszy efekty możecie zobaczyć na poniższym filmie

Oczywiście możliwości są niezliczone i możemy wyprowadzać ataki o różnych kształtach, różnych opóźnieniach, różnych efektach i co nam tylko przyjdzie do głowy, ale główne założenie pozostaje bez zmian:

Gdy widzisz, że boss wykonuje atak, zrób wszystko żeby go uniknąć.

Nie jest jeszcze ustalone czy mechanika ta na 100% się pojawi, ale na razie pierwsze wrażenia są bardzo pozytywne i na pewno będziemy próbować.

No i chyba najważniejsze jest to, że system ten pojawi się jeszcze na obecnym serwerze, bo nie ma żadnych przeciwskazań, żeby odkładać go aż do ServUO 🙂

Co nowego przynosi ServUO

Kolejny ciekawy boss, który zostaje dodany na ServUO, to Niporailem. Jest to gargulec, który ma nową odświeżoną grafikę. Z ciekawych mechanik, ten boss posiada umiejętność przywoływania duchowej zbroi – mobka, który znika po śmierci. Dodatkowo, boss potrafi rzucić czar duszenia z Nekromancji (Strangle) i posiada umiejętność Złoto Głupców – rzuca kupki złota o nadmiernej wadze, które lądują wprost w plecaku gracza. Złoto zamienia się w piasek, gdy rzucamy je na ziemie.

Więcej szczegółów i cyferek tutaj

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że dotrwaliście do końca i tak samo jak my, nie możecie się doczekać, czym będziemy się mogli pochwalić za kolejne 2 tygodnie.

Kto wie, może przepisany CentrED okaże się o tyle lepszy, że przyśpieszy to cały proces migracji albo otworzy nowe możliwości?

Dajcie nam też znać co sądzicie o nowym systemie dla bossów i czy macie jakieś uwagi albo pomysły 🙂

Do następnego!

Tags:  ,